Onze school

Missie, kernwaarden en visie

Hier staan we voor!

 

Missie: ‘Wij zijn een veilige school waar je met jouw talent en ons goed onderwijs met elkaar leert om verder te komen’.

Hier aan ten grondslag liggen vijf kernwaarden:
1. Professioneel
2. Samen
3. Talent
4. Betrokken
5. Kwaliteit

Veurs Voorburg wil een school zijn met een inspirerende en professionele cultuur.

De kern van de professionele cultuur zit in het uitgangspunt dat iedereen gelijkwaardig is als mens, maar als professional niet iedereen gelijk is: de zogenoemde 'erkende ongelijkheid'. Hiermee wordt onderkend dat ieders kwaliteiten op een verschillend vlak liggen.  Ook is het een cultuur die gericht is op kwaliteit en de ontwikkeling van ieder personeelslid als professional.

Daarnaast onderkent de school het belang van de drie-eenheid: leerling-school-ouder.

School en ouder(s)/verzorger(s) dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de ontwikkeling van de leerling/hun kind.

Onze vijf kernwaarden komen tot uiting in wat we doen en geven richting aan ons gedrag in ons werk op en rond de school.

Voor het dagelijks handelen betekent dit:

1.    Voor het personeel van Veurs Voorburg:

Kernwaarden:

professioneel, samen, talent, betrokken, kwaliteit

Gedrag:

Leerlingen en ouders mogen van medewerkers van Veurs Voorburg verwachten dat ze:

·         op een kundige wijze met hun vak omgaan

·         de juiste kennis en vaardigheden hebben

·         een voorbeeldfunctie vervullen

·         de leerlingen op een zorgvuldige manier begeleiden naar een diploma

·         empathie tonen.

Door het talent van de leerlingen te benutten, wordt ernaar gestreefd het maximale uit hen te halen.

Het uitgangspunt daarbij is de professionele cultuur, waarbij ieder mens gelijkwaardig is, maar er ongelijkheid is tussen professionals.

Medewerkers reflecteren op hun eigen functioneren en streven naar kwaliteitsverbetering.

 

2.    Voor de leerlingen van Veurs Voorburg:

Kernwaarden:

professioneel, samen, talent, betrokken, kwaliteit

Gedrag:

De school mag van haar leerlingen verwachten dat ze:

·         zich volledig inzetten om de school met een diploma te verlaten

·         het maximale uit zichzelf halen

·         samenwerken met anderen

·         anderen helpen als ze daarom vragen

·         respectvol met elkaar omgaan

·         een bijdrage leveren aan de veiligheid op school.

Een leerling van Veurs Voorburg leert op school te ontdekken welke talenten hij heeft en hoe hij die talenten kan ontwikkelen. Hij is zich bewust van zijn rol in de schoolgemeenschap, staat open voor anderen en voelt zich gekend en gewaardeerd.

Een leerling met een diploma van Veurs Voorburg bezit de volgende competenties:

  • Sociaalvaardig
  • Proactief
  • Servicegericht

Deze competenties maken in de huidige tijd het verschil in de beroepsuitoefening.

  

3.    Voor de ouder(s)/verzorger(s) van de leerlingen van Veurs Voorburg:

Kernwaarden:

professioneel, samen, talent, betrokken, kwaliteit

Gedrag:

De school verwacht van haar ouder(s)/verzorger(s) dat ze:

·         het goede voorbeeld geven

·         hun kind stimuleren om het maximale uit zichzelf te halen

·         hun kind, daar waar nodig, ondersteunen

·         op een volwassen manier, samen met de medewerkers van de school, de juiste begeleiding afstemmen

·         de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de leerlingen erkennen en daarnaar handelen

·         de school steunen in het respectvol naleven van de schoolregels en afspraken.

  

Bovenstaande komt samen in de visie van de school.

Visie:   ‘Met ieders talent werken aan de toekomst’.

Schoolleiding

Managementteam / schoolleiding

Aan het hoofd van de school staat een directeur. De dagelijkse leiding is in handen van de locatiedirecteur en de teamleiders. Voor allen geldt: spreekuur na telefonische afspraak.

Directeur

Remco Hulsbergen

Locatiedirecteur

Korneel van den Bulck

Teamleiders

Corinne IJpelaar teamleider leerjaar 1

Barbara Baan teamleider leerjaar 2

Wietske de Vries teamleider vmbo gtl

Ilyas Akdag teamleider economie en ondernemen

Niels Ohm teamleider zorg en welzijn







Na de basisschool

De overgang van de basisschool naar een middelbare school voor voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Het advies van de basisschool bepaalt welke vervolgopleiding voor jou het meest geschikt is. De leerkrachten op de basisschool weten uit ervaring welk soort onderwijs het beste bij jouw past. Ze worden daarbij geholpen door informatie uit het leerlingvolgsysteem en/of leerling dossier, dat een goed beeld geeft van jouw prestaties èn jouw talent. Dit advies wordt ondersteund door de uitkomst van een toets, waarmee jouw niveau wordt bepaald op de onderdelen taal, lezen, rekenen/wiskunde en studievaardigheden. De meeste basisscholen gebruiken hiervoor de Cito-toets. Wanneer jouw niveau is bepaald, is de keuze van de school vrij en ga je op zoek naar een school die bij jou past.


Lees verder

Toelatingsbeleid VO

Toelatingsbeleid VO - Veurs Voorburg

Aanmeldingsprocedure voor het schooljaar 2018-2019

Veurs Voorburg is een school voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (VMBO).

De school biedt onderwijs in alle leerwegen aan:

  • Basisberoepsgerichte leerweg (BBL)
  • Kaderberoepsgerichte leerweg (KBL)
  • (Gemengde) Theoretische leerweg plus (GTL+)

Tevens bieden wij, voor leerlingen die aan de criteria voldoen, leerweg-ondersteunend onderwijs (LWOO) aan.

Bij de plaatsing van leerlingen hanteren wij onderstaande criteria:

  • Veurs Voorburg is een school voor leerlingen die affiniteit hebben met de richtingen: Zorg en Welzijn (ZW), Economie en Ondernemen (EO) en Dienstverlening en Producten (D&P).
  • Veurs Voorburg neemt leerlingen aan met het advies Theoretische leerweg (TL), Gemengde leerweg (GL), Kaderberoepsgerichte leerweg (KBL) en Basisberoepsgerichte leerweg (BBL). Voor alle leerwegen nemen wij ook leerlingen aan met leerwegondersteuning (LWOO).
  • Als onderdeel van de plaatsingscriteria wordt ook gekeken naar onze uitgangspunten voor het passend onderwijs. In het kader van het passend onderwijs is beschreven welke basisondersteuning wij kunnen bieden. Zie hiervoor ons ondersteuningsprofiel.

Aanmeldprocedure

Voor de aanmelding voor het eerste leerjaar volgen wij de procedure zoals afgesproken binnen BOVO-haaglanden. Meer informatie hierover kunt u lezen via deze link (bovo haaglanden voor ouders)

 

Aanmeldingsperiode:

Eerste aanmeldperiode VMBO (lwoo),Havo en VWO:

zaterdag 10 februari 2018 t/m vrijdag 23 februari 2018

 

Bericht van plaatsing:

vrijdag 6 april 2018

 

Tweede aanmeldperiode:

maandag 9 april 2018 t/m vrijdag 20 april 2018

 

Bericht van plaatsing 2e aanmeldronde:

dinsdag 24 april 2018


Lees verder

De leerwegen van het vmbo

vmbo bbl 
De basisberoepsgerichte leerweg is vooral voor leerlingen die praktisch ingesteld zijn en door regelmatig oefenen vaardigheden leren. In kleine groepen van ongeveer 16 leerlingen volg je de lessen, waardoor de docenten goed in staat zijn om je te helpen met leren. 

vmbo kbl
De kaderberoepsgerichte leerweg is bestemd voor leerlingen die het liefst leren door praktisch bezig te zijn, maar ook een stuk theorie goed aankunnen. De klassen zijn ongeveer 22 leerlingen groot.

vmbo gl
De gemengde leerweg is bedoeld voor leerlingen die weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al willen voorbereiden op bepaalde beroepen. Je doet examen in vijf algemene vakken en in een beroepsgericht vak. Op Veurs Voorburg is dit het vak technologie. De klassen zijn ongeveer 24 leerlingen groot.

vmbo tl (mavo)
De gemengde leerweg is qua niveau gelijk aan de theoretische leerweg. Het programma en het examen van de algemene vakken zijn precies gelijk aan dat van de theoretische leerweg. In de theoretische leerweg doe je examen in zes algemene vakken. Je kunt bij ons vanaf het 3e leerjaar als extra zevende vak technologie kiezen. De klassen zijn ongeveer 24 leerlingen groot.

De onderbouw

Kennis maken

  • Wanneer je wilt starten op onze school, word je samen met je ouder(s)/verzorger(s) uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek.
  • Wanneer je het goede advies hebt voor onze school en wij vinden ook dat je er goed past, krijg je een brief waarin staat dat je bent aangenomen.
  • Vóór de zomervakantie kom je al kennismaken met onze school, met je nieuwe klas en met je nieuwe mentor.
  • Na de zomervakantie begin je met een introductieprogramma, waardoor je de school en de omgeving beter leert kennen. We beginnen ook gelijk al met de lessen.

Lees verder

De bovenbouw

Aan het eind van het 2e leerjaar heb je een keuze gemaakt voor een leerweg (BBL of KBL of GT+) en een profiel (Economie en Ondernemen of Zorg & Welzijn of Diensten en Producten), die het best bij je past.


Lees verder

Profiel economie en ondernemen

Met ingang van het nieuwe schooljaar starten wij met het profiel Economie en Ondernemen. Ben je geïnteresseerd in een eigen onderneming, lijkt je het werken in een magazijn interessant, lijkt het je leuk om een eigen webshop te maken, dan zit je bij dit profiel goed. Klik op verder voor meer informatie over dit profiel.


Lees verder

Profiel zorg en welzijn



Werken aan je toekomst


Wil je later een beroep gaan uitoefenen in de wereld waarin je klaarstaat voor een ander? Dan kies je voor het vmbo profiel Zorg & Welzijn! Bij Zorg & Welzijn draait het om hulp verlenen aan anderen/zorg te verlenen aan anderen.


Lees verder

Profiel dienstverlening & producten

             

Hoe ver zijn we nu ?

D&P is een profielvak van de gemengde leerweg in de bovenbouw van het vmbo, waarbij de leerlingen diverse vaardigheden leren op ICT-gebied en op het gebied van presenteren en problemen oplossen.(PGO=Probleem Gestuurd Onderwijs) Het nieuwe vak staat 4 uur per week op het rooster van de 3e en de 4e klas.

Op dit moment wordt er onderzocht hoe het profielvak D&P eruit zal gaan zien. Wij hebben besloten in het schooljaar 2017-2018 te gaan starten. Dan zal de 3e klas GT starten met D&P en zij gaan dus ook als eerste groep in april 2019 het nieuwe examen maken. Tot die tijd volgen de huidige GT-leerlingen het programma van Technologie. De leerlingen die volgend jaar in de 3e en 4e klas GT zitten volgen dus het programma van het vak Technologie en doen ook in dat vak examen

.


Lees verder

Mentoren

Een centrale rol in onze organisatie is weggelegd voor de mentoren. Dit zijn docenten die aan een bepaalde klas zijn gekoppeld. Zij volgen de leerlingen van "hun" klas niet alleen met cijfers, absentie of prestaties, maar zij begeleiden ook de leerlingen in het traject bij het kiezen van een vervolgopleiding of beroepsrichting. 


Lees verder

Het decanaat

Op Veurs Voorburg moeten de leerlingen enkele belangrijke keuzes maken. Aan het eind van het tweede leerjaar kiest de leerling voor profiel. Aan het eind van het laatste jaar kiezen ze een vervolgopleiding op mbo-niveau. Samen met de mentoren zorgt de decaan voor de begeleiding van die keuzes en voor een goed advies. Dit heet LoopbaanOriëntatie en Begeleiding (LOB) 


Lees verder

Maatschappelijke stage - MAS

Wij vinden het op Veurs Voorburg ontzettend belangrijk, dat leerlingen in contact komen met het begrip Maatschappelijke Stage; iets vrijwillig doen voor een ander / voor anderen.

Daarom voeren de 3e jaars leerlingen 3 keer per jaar een vrijwilligersactiviteit uit:

Eén keer per jaar is dit bij een externe organisatie, zoals Florence Oostduin verzorgingshuis, opvanglocaties van het Leger des Heils, Woonlocatie Schelpenhof, Woonzorgcentrum Schoorwijck óf diverse activiteiten bij voetbalvereniging R.K.A.V.V. 

Twee keer per jaar helpen leerlingen bij activiteiten binnen school, zoals bijvoorbeeld het assisteren met open dagen en de diploma uitreiking, het ontvangen en begeleiden van groep 8 leerlingen, assisteren tijdens ouderavonden, maar ook verzorgen leerlingen een high tea om medewerkers van externe organisaties te bedanken. 

Deze activiteiten zijn een verplicht onderdeel in het 3e leerjaar.

Werken bij Veurs Voorburg

Mocht u gemotiveerd zijn om op onze school te komen werken, dan nodigen wij u uit om middels een open sollicitatie uw motivatie en talenten aan ons kenbaar te maken. U kunt deze sollicitatie richten aan: info@veursvoorburg.nl

Vacatures worden gepubliceerd op www.meesterbaan.nl en op de website van Scholengroep Spinoza.

Stage mogelijkheden

Veurs Voorburg biedt stagiairs een inspirerende omgeving waarbinnen leren, doen en goede begeleiding centraal staan. Elke stagiair wordt gekoppeld aan een vakcoach en een BOS (begeleider op school). Samen met hen maak je een programma waarin jij als stagiair het beste uit jezelf kan halen. Wil je meer weten of langskomen voor een oriënterend gesprek, neem dan contact op met Idske Hildering of Gemma Robbers.


Lees verder

Info groep 7-8

Beste (bijna) brugklasser,

Dit wordt een spannend jaar voor jou! Na de zomervakantie maak je de stap van je vertrouwde basisschool naar de middelbare school. Belangrijk is dat je een school kiest die goed bij jou past en waar je je snel thuis voelt.

Daarom organiseren wij verschillende momenten waarin jij kennis kan maken met Veurs Voorburg.

Inloopmiddagen:

Kom in de maand januari op woensdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 langs voor een rondleiding. Op deze middag zie je de school in bedrijf.

Je kan bellen voor een afspraak (070 - 4199 200), maar zonder afspraak ben je ook van harte welkom.

Minilessen:

Op donderdag 18 januari zijn groepen 8 van verschillende basisscholen uitgenodigd om lessen bij ons te volgen.

Op woensdagmiddag 7 februari kun je jezelf opgeven voor minilessen bij ons op school. Je volgt deze middag in een kleine groep 3 lessen.

Dit is altijd een groot succes! Dus wees er op tijd bij.

Opgeven kan via e-mail: mme@veursvoorburg.nl

Open huis:

Open avond: vrijdag 2 februari 19.00 - 21.00 uur

Open dag: zaterdag 3 februari 10.00 - 12.00 uur

inschrijven:

De aanmeldingsperiode start op zaterdag 10 februari 2018. Vanaf deze datum kan het aanmeldingsformulier ingeleverd worden.

Wij zijn deze dag extra geopend van 12.00 uur tot 14.00 uur.

 

Next level uren

Next Level uren

In de derde periode, vanaf 23 januari 2018 starten wij met de Next Level uren voor de eerste jaars leerlingen. Deze uren zullen iedere dinsdag het 7e en 8e uur plaatsvinden.

Next Level uren zijn er om te ontdekken wat je leuk vindt of te doen waar je al goed in bent. Elke week ga je twee uur aan de slag om jouw favoriete sport, hobby of interesse naar een next level te brengen.

 In de eerste periode (van 23 januari t/m 10 maart) kun je kiezen tussen:

Basketbalfitnessdansen en koken.