Leerlingen

Home | Leerlingen | Verrijkte schooldag

Verrijkte schooldag


Activiteiten 1 en 3 vinden plaats op de school, activiteit 2 vindt plaats in het gebouw van Inbalance (locatie: Johan Coollaan 19a).

Op dagen dat de school gesloten is, gaan de activiteiten van de verrijkte schooldag ook niet door.

Programma verrijkte schooldag

Dag Tijd Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3
Maandag 15:00 - 17:00 uur Koken (vanaf week 22) Leerlingeninloop (gemengd) Sport (bal)
Dinsdag 14:00 - 17:00 uur Kickboksen Leerlingeninloop (meiden)  
Woensdag 15:00 - 17:00 uur Sport (bal) Leerlingeninloop (gemengd)  
Donderdag 15:00 - 17:00 uur Kickboksen Leerlingeninloop (gemengd)  
Vrijdag 15:00 - 17:00 uur Muziek Fitness  

Doel van de leerlingeninloop


De leerlingeninloop is een activiteit waarbij er twee uur lang een ruimte beschikbaar wordt gesteld voor jongeren. Tijdens deze inloop wordt gewerkt aan de volgende doelen:

1. Preventieve ondersteuning
Jongerenwerkers streven ernaar om problemen bij jongeren vroegtijdig te signaleren en te voorkomen. Ze bieden een veilige omgeving waarin jongeren zich op een positieve manier kunnen ontwikkelen.

2. Positieve ontwikkeling en empowerment
De focus ligt op het versterken van de kwaliteiten en talenten van jongeren. Jongeren worden geholpen om een positief zelfbeeld op te bouwen en vaardigheden te ontwikkelen die bijdragen aan hun zelfredzaamheid en zelfvertrouwen.

3. Versterken van sociale netwerken en participatie
Jongerenwerkers ondersteunen jongeren bij het opbouwen van betekenisvolle sociale relaties, zowel binnen hun eigen kring als met andere groepen in de samenleving. Dit bevordert hun gevoel van verbondenheid en waardering.

 

Daarnaast draagt de leerlingeninloop bij aan de volgende thema’s:


1. Binding
Jongerenwerk helpt jongeren om weer actief deel te nemen aan de maatschappij, door ze te betrekken bij activiteiten, school, werk en hulpverlening. Een gebrek aan binding kan leiden tot problemen zoals sociaal isolement, voortijdig schoolverlaten, jeugdwerkloosheid en zelfs radicalisering.

2. Vorming
Er wordt ingezet op de persoonlijke ontwikkeling van jongeren. Dit omvat het versterken van hun identiteit, het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden, gedragsverandering, talentontwikkeling en burgerschapsvaardigheden.

3. Ontspanning
Ontspanning is een essentiële behoefte voor jongeren. De leerlingeninloop biedt een toegankelijke plek waar jongeren plezier kunnen maken en sociale contacten kunnen opbouwen, vooral wanneer dit thuis of via commerciële activiteiten niet mogelijk is.

4. Ontmoeting
Ontmoeting helpt jongeren hun plek in de samenleving te vinden door ze met anderen in contact te brengen. Dit bevordert hun sociale vaardigheden en gevoel van betrokkenheid.

Meerwaarde voor de leerlingen


  • Toegankelijke ondersteuning: Leerlingen kunnen laagdrempelig terecht bij professionals buiten de lescontext, wat drempels verlaagt om hulp te vragen.
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling: Jongeren ontdekken hun talenten, bouwen zelfvertrouwen op en ontwikkelen sociale en praktische vaardigheden.
  • Sociale verbinding: De inloopmomenten zorgen voor ontmoeting, ontspanning en verbondenheid met leeftijdsgenoten, wat belangrijk is voor het welzijn van jongeren.
  • Veilige plek buiten schooltijd: Zeker voor leerlingen die thuis minder rust, ruimte of ondersteuning ervaren, biedt de activiteit een positieve, veilige omgeving.

 

Veurs Voorburg
vmbo | basis • kader • gl • tl (met en zonder LWOO)

Delflandlaan 4 | 2273 CS Voorburg
070 - 419 92 00
info@veursvoorburg.nl

Volg ons  



Onderdeel van Scholengroep Spinoza | © Veurs Voorburg 2025 | Realisatie Knijnenburg Producties | Privacyverklaring